309 GTI drugie życie

Tutaj przedstawiamy nasze 309-tki

Moderatorzy: zmac, BzyQ

Awatar użytkownika
Prezes
super lew
super lew
Posty: 342
Rejestracja: 8 mar 2011, o 15:55
Model 309: GTi
Silnik: 1.9
Lokalizacja: Wleń / Zielona Góra / Jelenia Góra

309 GTI drugie życie

Postautor: Prezes » 8 sty 2012, o 23:27

Witam. Temat ten chciałem poświęcić pugowi którego wszyscy chyba dobrze znają, jest to ten totalnie zniszczony i zaniedbany GTI z allegro, którego facet kupił za 1000zł a zaraz wystawił za 3000zł. Ja zdecydowałem się na jego zakup tylko dlatego że udało mi się znegocjować cenę na 800zł.

Pojechałem go zobaczyć i takie wrażenia odniosłem:
Estetycznie nie wyglądał ciekawie, na szybie pająk, praktycznie każdy element wgniecony jakby ktoś go okopał, w środku deska rozdzielcza sama w sobie ok tylko połamane plastiki dodatkowe jak schowek czy obudowa zegarów, progi zjedzone ten nieszczęsny kielich wyrwany, blenda w klapie odpada, półki brak w bagażniku, światła z przodu wypadają, zderzak na wkręty, halogeny nie działają, brak dźwigni do otwierania maski, klamki powyrywane.

Ale to mnie wcale nie demotywuje ponieważ mam jako taki asortyment części i mam co do tego GTI poważne plany.
Jako pierwsze poszukam zdrowej budy 3d którą pomaluję i po kolei będę wszystko przekładał.

A co do przekładania to w GTI części na których mi zależało są a głównie silnik z całym układem napędowym, tylna belka. Środek też mi się bardzo podoba fotele w stanie bardzo dobrym jak dla mnie, co prawda w boczkach dziury ale się znajdzie dobre, kierownica ok, zegary działają jak należy wszystkie wskaźniki sprawne. Gałka zmiany biegów ok, mechanizm uchylania tylnych szyb działa, halogeny w zderzaku są tylko je naprawić a z dwóch zderzaków wyrzeźbię jeden porządny. Wspomaganie działa, za to ABS troche zmasakrowany, wężyki omijają pompę hamulce tylko na przód, czujniki ABS pourywane.

Alufelgi co prawda nie są to moje wymarzone speedline ale również mi się podobają i nie zamierzam ich zmieniać.

Chciałbym się też z wami podzielić przeżyciami jakie mnie dzisiaj spotkały. Pojechałem 170km swoim pugiem 1.4 zobaczyć ewentualnie kupić to GTI. Plan był taki, że wrócę z kolegą na dwie 309. Przyjeżdżamy samochód cały zasypany śniegiem i na letnich oponach, naszczęście pomyślałem o tym wcześniej i dlatego w bagażniku miałem dwie felgi z zimowymi oponami. Założyłem no i jazda próbna. Ogłolnie to nie było najgorzej, co prawda nie mogłem zobaczyć jak się zbiera bo wszedzie kupa śniegu a samochód nie miał praktycznie hamulców. Silnik pracuje równo i cicho nie słychać żadnych stuków czy niepokojących dźwięków. Zawieszenie sztywne jak cholera ale póki co mi nie przeszkadza. Pojechałem na takich jazd próbnych 3 bo stan pojazdu nie był przekonujący i bałem się że nie przejedzie tych 170km. Jak się silnik nagrzał nagle zgasł, po szybkim sprawdzeniu okazało się że nie ma iskry. Poczekaliśmy z 10 minut odpalił od ręki, pochodził na wolnych obrotach znów zgasł i tak w kółko.
Po długich namyśleniach postanowiłem że jednak go wezmę (głównym powodem do wahań było to czy dojadę do domu i jak) wychodziło na to że będę musiał holować tego trupa przez większość drogi i tak też było. Mój kolega jechał moją 309 przedemną a ja jechałem GTI z liną pod maską, i co brak iskry to wyciąganie liny i na hol. Takim sposobem jechałem 170km 6 godzin i nie wierzę, że jestem już w domu i jakimś cudem dojechałem tym GTI. Pracę nad nim planuje zacząć na wiosnę także zdjęcia i informację będę wklejał na bierząco.

Awatar użytkownika
bzium
expert lew
expert lew
Posty: 1701
Rejestracja: 29 mar 2006, o 18:49
Model 309: GTI16
Silnik: XU9J4(D6C)
Lokalizacja: Zielona Góra/lubuskie

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: bzium » 9 sty 2012, o 00:28

Nie wiem jak to w zwykłym GTI ale za brak iskry po rozgrzaniu może odpowiadać "moduł zapłonowy".
Czy ten silnik sterowany jest z czujnika położenia wału, Dr zmac musi się wypowiedzieć ;]
309 1.9D 86r - moja pierwsza bestia ;) - sprzedany
-------------------------------
:309: :gtiv16: D6C 158KM :) Obrazek

Volvo v40 T4 B4204T5 200KM/300Nm :D Obrazek

Awatar użytkownika
lukas_0
Administrator
Posty: 1028
Rejestracja: 4 cze 2007, o 22:25
Model 309: SX
Silnik: XU5 1.6
Lokalizacja: edynburg
Kontakt:

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: lukas_0 » 9 sty 2012, o 00:28

prezes, zapowiada się bardzo ambitny plan. oby się wszystko udało i hulało aż miło. na pierwszy ogień sprawdź cokół elektrody na cewce. miałem podobne objawy, cokół głównej elektrody był pęknięty i po rozgrzaniu prąd zamiast do świec szedł gdzieś bokiem. ogólnie powodzenia :).
toyota yaris 1.3 sr dvvt-i '09
ford fusion 1.4 '05 - zmarło mu się na uwaloną elektronikę. być może ożyje jako franken - puzon. prace nad zastępczym mózgiem już trwają.
citroen xsara 1.9 td '97 XUD9TE - reinkarnacja w postaci żyletek
peugeot 309 sx '88 XU5 - sprzedany przymusowo

Awatar użytkownika
kuba309GTI
Administrator
Posty: 2595
Rejestracja: 10 sty 2006, o 23:57
Model 309: GTI
Silnik: 1905
Lokalizacja: Biała Podlaska
Kontakt:

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: kuba309GTI » 9 sty 2012, o 00:56

Powodzenia, będzie Ci trzeba dużo samozaparcia i worek kasy, ale motor wydawał się być zdrowy z tego co go oglądałem, jest w nim naprawdę dużo roboty, co najważniejsze to nowa buda, bo w tej nie ma prawa to jeździć.
Mam całe boczki na drzwi od gti 3d jakbyś chciał.
Peugeot 309 GTI, 309 Diesel tuning

Awatar użytkownika
zmac
expert lew
expert lew
Posty: 1667
Rejestracja: 2 gru 2008, o 08:50
Model 309: gti/tct,206s16/gti
Silnik: 2.0
Lokalizacja: Żyrardów

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: zmac » 9 sty 2012, o 08:04

Również życze powodzenia i dużo samozaparcia do takiego projektu, somo podjęcie decyzji juz dużo kosztowało Cię zdrowia, a to dopiero początek. Jak sie nie zniechęcisz to będziesz miał dużo frajdy z jazdy GTI. Napewno pomożemy w odbudowie autka. Powodzonka.

Awatar użytkownika
grzesiek309
expert lew
expert lew
Posty: 1654
Rejestracja: 4 lip 2006, o 22:24
Model 309: nie mam 309
Silnik: -
Lokalizacja: Białystok

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: grzesiek309 » 9 sty 2012, o 09:51

Super, że kolejne GTi nie pójdzie na żyletki :jupi:
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!

Awatar użytkownika
NitroX
Administrator
Posty: 162
Rejestracja: 29 wrz 2011, o 05:05
Model 309: GTI16
Silnik: XU9J4
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: NitroX » 10 sty 2012, o 00:38

Dobrze, że Kshak tego nie wziął, nie wyobrażam sobie holowania 700km xD. Powodzenia z projektem, pewnie trochę czasu minie zanim dostanie drugie życie :)
Było: E36 318iS, 2x MB W124 250D, Citroen Xantia 1,9TD, MB W210 300TD
Jest: Peugeot 309 GTI 16, Ford Focus MK1 1,8TDCI

Awatar użytkownika
Prezes
super lew
super lew
Posty: 342
Rejestracja: 8 mar 2011, o 15:55
Model 309: GTi
Silnik: 1.9
Lokalizacja: Wleń / Zielona Góra / Jelenia Góra

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: Prezes » 10 sty 2012, o 01:21

No jeżeli pozostanie ta koncepcja czyli dorwanie zdrowej budy 3d i zrobienie od podstaw na większości nowych częściach to czasu minie bardzo dużo. Jest też jedna koncepcja czyli włożenie silnika zawieszenia i środka do mojego puga 5d zwłaszcza że do GTi brakuje mojemu tylko silnika skrzyni zawieszenia tylnej belki foteli gałki zmiany biegów, kierownicy i zegarów a to wszystko w tamtym jest sprawne. Czyli tylko kwestia przełożenia no i wymiana wszystkich zużytych elementów takich jak tarcze klocki rozrząd płyny itp. Przy takim założeniu czasu nie będzie potrzebne aż tak dużo.

Co do holowania to ja sobie nie wyobrażam nawet 170km holować.... nie wiem jak my to wykonaliśmy ale była masakra, kiedyś będzie co wspominać :crazy:

Awatar użytkownika
Marcin309
super lew
super lew
Posty: 294
Rejestracja: 13 lis 2010, o 15:26
Model 309: Graffic
Silnik: 1,1
Lokalizacja: Żary\Zielona Góra

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: Marcin309 » 10 sty 2012, o 12:44

To od razu zapisuję sie jako zainteresowany twoim 1,4 :wink:

Awatar użytkownika
Fuuura
lwiątko
lwiątko
Posty: 70
Rejestracja: 7 kwie 2010, o 18:18
Model 309: GTI
Silnik: D6B
Lokalizacja: Wrocław

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: Fuuura » 10 sty 2012, o 18:55

Prezesobserwując to auto od czasu zmiany właściciela w Oleśnicy, a potem czytając opis z oględzin kuby309GTI i Twój to już jestem załamany :confussed: Ale, że sam czasem miewam takie chore pomysły :D , to wiem że przy olbrzymim uporze i chęciach jesteś w stanie zrobić z niego porządny samochód (oczywiście po wymianie nadwozia). Trzymam za Ciebie kciuki :jupi:

Awatar użytkownika
grzesiek309
expert lew
expert lew
Posty: 1654
Rejestracja: 4 lip 2006, o 22:24
Model 309: nie mam 309
Silnik: -
Lokalizacja: Białystok

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: grzesiek309 » 10 sty 2012, o 20:25

Wszystko da się zrobić dysponując czasem i pieniędzmi. Ja też kupiłem na dawcę GTi z totalnie zgniłą budą i wyrwanymi kielichami a na dodatek po niezłym dzwonie :blush: Wykorzystałem je jako dawcę mechaniki, wymieniając po drodze wszystko co nie nadawało się do użytku. Myślę, że Prezes też tak zrobi bo oryginalnego GTi i jak już się z tego nie zrobi. Chyba że znajdzie budę z GTi. Tak czy inaczej radość z jazdy GTi i widok min objechanych właścicieli TDIków są bezcenne :biggrin: Warto więc wyłożyć niezłą kasę i cieszyć się idealnym choć wiekowym autem, niż kupić dużo młodsze w gorszym stanie.
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!

Awatar użytkownika
Prezes
super lew
super lew
Posty: 342
Rejestracja: 8 mar 2011, o 15:55
Model 309: GTi
Silnik: 1.9
Lokalizacja: Wleń / Zielona Góra / Jelenia Góra

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: Prezes » 10 sty 2012, o 20:31

Powiedzcie mi tylko czy części są łatwo dostępne i czy w sklepach są drogie. Napewno na początek potrzebuje tarcze przód tył + klocki, rozrząd filtry itd. Szczerze mówiąc na obecną chwilę żeby zrobić 100% GTi nie potrzebuje niewiadomo ile pieniędzy. Wbrew pozorom tam te wszystkie części które mi są potrzebne są w stanie naprawdę dobrym. Wystarczy przełożyć do innnej budy i będzie git GTi :)

Awatar użytkownika
grzesiek309
expert lew
expert lew
Posty: 1654
Rejestracja: 4 lip 2006, o 22:24
Model 309: nie mam 309
Silnik: -
Lokalizacja: Białystok

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: grzesiek309 » 10 sty 2012, o 20:54

Części są łatwo dostępne a ceny są zbliżone do części do "zwykłego" 309. Np klocki przednie występowały w 205, 309, 306 i wielu renówkach i są bardzo tanie, w zeszłym roku zapłaciłem po zniżkach w bhmd niecałe 60zł :blink: Tylne klocki i tarcze są tańsze niż do octavii :biggrin: Przednie łączniki stabilizatora pasują z 406 i są dosyć tanie :) Problemem są jedynie wahacze, o ile tulejki sasica kosztują grosze to jest problem ze sworzniami. Jeśli są zużyte, trzeba znaleźć zakład, który przerobi wahacze na wymienne sworznie. Po takim zabiegu sworznie wymienia się bezproblemowo a jako, że pasują np. z renault 19 kosztują ok 30-40zł za zamiennik z górnej półki.
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!

Awatar użytkownika
Prezes
super lew
super lew
Posty: 342
Rejestracja: 8 mar 2011, o 15:55
Model 309: GTi
Silnik: 1.9
Lokalizacja: Wleń / Zielona Góra / Jelenia Góra

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: Prezes » 10 sty 2012, o 21:00

A mógłbyś mi napisać na jakiej zasadzie oni przerabiają te wahacze? Możliwe że na mojej uczelni na hali maszynowej będą w stanie to zrobić to bym miał problem z głowy :)

Awatar użytkownika
grzesiek309
expert lew
expert lew
Posty: 1654
Rejestracja: 4 lip 2006, o 22:24
Model 309: nie mam 309
Silnik: -
Lokalizacja: Białystok

Re: 309 GTI drugie życie

Postautor: grzesiek309 » 10 sty 2012, o 21:14

Zaraz poszukam w archiwum PW i wyślę Ci opis :) Na uczelni zrobią to bez problemu. Potrzebna jest tokarka i odpowiedni gwintownik.
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!