Termostat

Wszystko o silnikach, diesel, benzyna, lpg, itd,

Moderatorzy: zmac, grzesiek309

Awatar użytkownika
tictac
expert lew
expert lew
Posty: 1453
Rejestracja: 4 mar 2006, o 01:16
Model 309: SX
Silnik: XU5
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Postautor: tictac » 30 kwie 2006, o 18:30

a zapytam : ile kosztuje termostat nowy i czy sam moge go wymienic umiejac poslugiewac sie tylko srubokretem i mlotkiem??
Hyundai Lantra 1,6 DOHC
114 KM; 1996 r.

rodzynek
super lew
super lew
Posty: 590
Rejestracja: 31 gru 2005, o 14:53
Model 309: SX
Silnik: XU5
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Postautor: rodzynek » 30 kwie 2006, o 19:11

tictac pisze:a zapytam : ile kosztuje termostat nowy ..


Do tu jakieś 15-20 zł.


tictac pisze:...czy sam moge go wymienic umiejac poslugiewac sie tylko srubokretem i mlotkiem??


Pewnie :D Bardziej zamiast młotka polacam grzechotka i klucz chyba 10. Termostat jest przy wężu, który idzie do chłodnicy po prawej stronie. Okolice aparatu zapłonowego. Musisz odkręcić 2 śruby i zdjąć ten gruby wąż. Nie zapomnij o spuszczeniu wody z układu chłodzenia.
Peugeot 309 to takie coś z takim czymś bez takiego czegoś.
Peugeot 309 1124cm3(gaźnik), Chorus, 1991r

Awatar użytkownika
tictac
expert lew
expert lew
Posty: 1453
Rejestracja: 4 mar 2006, o 01:16
Model 309: SX
Silnik: XU5
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Postautor: tictac » 30 kwie 2006, o 20:07

No bo zastanawiam sie czy u mnie jest z termostatem wszystko ok. Przy temp. w okolicach 15 stopni uzyskuje temp. 80 stopni po przejechaniu plus minus 8 km...nie wiem dokladnie o co chodzi z tym ze termostat otwiera sie wtedy i wtedy...o co w tym biega? skad mam wiedziec kiedy otwiera sie termostat ??
Hyundai Lantra 1,6 DOHC
114 KM; 1996 r.

ghost80

Postautor: ghost80 » 30 kwie 2006, o 21:24

Postaram się to jasno wytłumaczyć (na przykładowych wartościach - dla uproszczenia).
Termostat (każdy) ma określoną temperaturę, przy której zaczyna się otwierać - czyli "puszcza" wodę z małego obiegu (silnik, nagrzewnica) na duży (chłodnica).
Przykład:
termostat "x" - początek otwarcia 80 stopni, maksymalne otwarcie 87 stopni
Znaczy to, że jeśli temperatura silnika (cieczy chłodzącej) osiągnie 80 stopni, to zacznie się otwierać termostat.
Przy temperaturze 83-84 stopnie będzie otwarty w połowie, czyli część cieczy będzie krążyć w silniku, a część zostanie skierowana do chłodnicy.
Przy temperaturze 87 stopni (i więcej) termostat jest otwarty maksymalnie i cała ciecz krąży w silniku (nagrzewnicy) i chlodnicy.
Analogicznie jeśli temp cieczy spada, to termostat "przymyka" przepływ do chłodnicy.
To wszystko ma na celu utrzymanie optymalnej temperatury cieczy chłodzącej, a tym samym silnika.

Mam nadzieję, że wszystko jasne ;)

rodzynek
super lew
super lew
Posty: 590
Rejestracja: 31 gru 2005, o 14:53
Model 309: SX
Silnik: XU5
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Postautor: rodzynek » 30 kwie 2006, o 21:34

Dane dla termostatów przy silniku TU (1,1 oraz 1,4).
Początek otwarcia termostatu: 79 - 82 C
Skok zaworu (7,5mm): 93 C
Peugeot 309 to takie coś z takim czymś bez takiego czegoś.

Peugeot 309 1124cm3(gaźnik), Chorus, 1991r

Awatar użytkownika
tictac
expert lew
expert lew
Posty: 1453
Rejestracja: 4 mar 2006, o 01:16
Model 309: SX
Silnik: XU5
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Postautor: tictac » 30 kwie 2006, o 21:38

No to daje mi troche do myslenia bo kontrolka od chlodnicy w lewym gornym rogu gasnie mi w takim ukladzie w momecie otwarcia termostatu...w tym przypadku co jest felerne? termostat, chlodnica, czy moze zapowietrzony maly obieg??
Hyundai Lantra 1,6 DOHC
114 KM; 1996 r.

ghost80

Postautor: ghost80 » 30 kwie 2006, o 22:34

Może coś ci to pomoże (bo w tej chwili nic konkretnego do głowy mi nie przychodzi), ale jak miałem niski poziom płynu (w zbiorniczku wyrównawczym), to po uruchomieniu silnika zapalała się ta kontrolka (choc ja ją mam w prawym górnym rogu - w lewym jest kontrolka od ciśnienia oleju), a po dodaniu gazu - kiedy zwiększyło się ciśnienie z pompy - kontrolka gasła i już się nie zapalała pomimo spadku obrotów i ciśnienia

Awatar użytkownika
tictac
expert lew
expert lew
Posty: 1453
Rejestracja: 4 mar 2006, o 01:16
Model 309: SX
Silnik: XU5
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Postautor: tictac » 30 kwie 2006, o 22:37

pomylilem kierunki - dobrze ze nie zdarza mi sie to na drodze ;) tez mam ta kontrolke po prawej...

a to co piszesz to jest dokladnie to co u mnie z ta tylko roznica ze poziom plynu mam ok...powiem tak : zawsze nalewam tak zeby zakryc te "żeberka" ktore widac patrzac przez wlew plynu w zbiorniczku wyrownawczym...
Hyundai Lantra 1,6 DOHC
114 KM; 1996 r.

ghost80

Postautor: ghost80 » 30 kwie 2006, o 22:43

Moja "technika zalewania" jest taka, że leję do pełna (pod sam korek) - korek jest tak skonstruowany, że jak jest za dużo (po rozgrzaniu płynu) to zaworek w korku upuści nadmiar.
Potem tylko pilnowanie by nie było za mało (bo czujnik w zbiorniczku padł :( )

rodzynek
super lew
super lew
Posty: 590
Rejestracja: 31 gru 2005, o 14:53
Model 309: SX
Silnik: XU5
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Postautor: rodzynek » 30 kwie 2006, o 22:55

Kiedyś nalewałem pod korek i jadąc sobie zauważełem kłęby dymu wydobywające się spod maski. Pierwsza myśł - pożar. Teraz jak wleje płyn to na postoju grzeje go i odpowietrzam.
Peugeot 309 to takie coś z takim czymś bez takiego czegoś.

Peugeot 309 1124cm3(gaźnik), Chorus, 1991r

ghost80

Postautor: ghost80 » 30 kwie 2006, o 22:58

Moja wina, zapomniałem dodać, że po każdej wymianie płynu zagrzewam silnik i odpowietrzam - żeby właśnie nie było jaj na drodze ;)

Awatar użytkownika
tictac
expert lew
expert lew
Posty: 1453
Rejestracja: 4 mar 2006, o 01:16
Model 309: SX
Silnik: XU5
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Postautor: tictac » 30 kwie 2006, o 22:58

A odpowietrzasz tylko tym korkiem przy podszybiu czy jeszcze ktoryms innym?
Hyundai Lantra 1,6 DOHC
114 KM; 1996 r.

ghost80

Postautor: ghost80 » 30 kwie 2006, o 23:02

Jeśli masz oryginalne węże to na nich są "korki" do odpowietrzania.
Ja ich nie mam i odpowietrzam zdejmując wężę w miejscach gdzie może się zatrzymać powietrze - jakieś zagięcia przewodów powyżej krućców itp - do pojawienia się samego płynu

rodzynek
super lew
super lew
Posty: 590
Rejestracja: 31 gru 2005, o 14:53
Model 309: SX
Silnik: XU5
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Postautor: rodzynek » 30 kwie 2006, o 23:04

Ja odpoweitrzam w 4 miejscach:
1. Korek od chłodnicy
2. Korek na wężu przu podszybiu
3. Odpowietrznik przy termostacie
4. Korek przy chłodnicy przy lewym reflektorze.

Odpalam silnik i czekam aż a każdego poleci woda.
Peugeot 309 to takie coś z takim czymś bez takiego czegoś.

Peugeot 309 1124cm3(gaźnik), Chorus, 1991r