Koło pasowe - jaki to materiał?

Tutaj postujemy o mechanice w naszych 309

Moderatorzy: zmac, grzesiek309

Awatar użytkownika
Maku_krak
super lew
super lew
Posty: 539
Rejestracja: 6 lip 2007, o 09:14
Model 309: GTi
Silnik: XU9
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Koło pasowe - jaki to materiał?

Postautor: Maku_krak » 22 sie 2013, o 20:55

Przede wszystkim na wstepie wyjasniam czemu ten watek nie jest w dziale silnik - otoz nie moge dodac tam nowego watku.
Mam maly,a byc moze duzy problem, mianowicie dzis spapralem sprawe i przez pospiech i nieuwage(a moze ze starosci) ukruszylem odrobine kola pasowego. Kawaleczek, ktory odpadl jest dlugosci okolo centymetra, oczywiscie na zewnetrznym rancie. Oczywiscie udalem sie do ASO, gdzie dowiedzialem sie,ze o kupnie takiego kola moge zapomniec(tak naprawde chcialem sie zorientowac w cenie). Na szrotach jeszcze nie szukalem, mam opcje z drugiego Gita,ale tu nasuwa sie pytanie, poniewaz wiem,ze sam rozrzad,tzn rolka napinajaca zmienila sie w 1992, stara jest podobno kompatybilna(mocowania dla starej sa zachowane).

Czy jest szansa,ze te kola w poszczegolnych rocznikach dla silnika XU9JAZ roznily sie?

Nastepne pytanie to czy ktos z was mial podobny klopot i probowal to napawac i obrabiac? A jesli tak,to jaki to material?

Ja z krysztalkow jestem slaby,ale wyglada to na zeliwo, wzlgednie staliwo? Z obrobka nie bedzie klopotu,bo nawet w pracy na tokarce mi to lizna i bedzie git, gorzej z samym napawaniem.

Na samym koncu pytanie, ktore pasuje do innego dzialu, ale zadam je z przekory tutaj: Czy ktos ma takie kolo do odsprzedania?
P.S. Ogarnia mnie strach,ze nie zdaze zrobic tego auta przed zima, niby niewiele zostalo, ale co chwila wyskakuje cos nowego.
Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train coming your way

Awatar użytkownika
grzesiek309
expert lew
expert lew
Posty: 1654
Rejestracja: 4 lip 2006, o 22:24
Model 309: nie mam 309
Silnik: -
Lokalizacja: Białystok

Re: Koło pasowe - jaki to materiał?

Postautor: grzesiek309 » 22 sie 2013, o 21:02

Masz na myśli kółko zębate do paska rozrządu, czy kółko do paska wielorowkowego?
Do rozrządu mam całe na zbyciu.
Jeśli uszkodziłeś te drugie, olej sprawę i jeździj na wyszczerbionym. Sam mam chyba ze 3 wyszczerbione, a obecne w pugu nawet w kilku miejscach i pasek jest cały.
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!

Awatar użytkownika
Maku_krak
super lew
super lew
Posty: 539
Rejestracja: 6 lip 2007, o 09:14
Model 309: GTi
Silnik: XU9
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Koło pasowe - jaki to materiał?

Postautor: Maku_krak » 22 sie 2013, o 21:18

jakbym uszkodzil zebate, to bym dzis pil ze smutku, uszkodzilem pasowe od walu korbowego, to ktore napedza alternator. W pierwszym momencie pomyslalem dokladnie tak jak mowisz, co tam jeden centymetr, pasek teoretycznie sie nie rusza wzlgedem koła,ale praktycznie rzecz biorac mysle,ze moze sie uszkodzic, a druga sprawa, to chce to auto doprowadzic do stanu perfekcji i czysto prewencyjne podejscie kaze mi zrobic cos z tym fantem. Wlasnie patrze po alledrogo i znalazlem cos podobnego,a w opisie aukcji stoi:
Koło pasowe wału Peugeot 205 / 309 / 405 / Citroen BX
XU5 1,6 8V XU9 1,9 8V

Nasuwa sie wniosek,ze 1.6 mialo identyczne kolo, otwory na ustawianie rozrzadu wygladaja podobnie.
Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train coming your way

Awatar użytkownika
grzesiek309
expert lew
expert lew
Posty: 1654
Rejestracja: 4 lip 2006, o 22:24
Model 309: nie mam 309
Silnik: -
Lokalizacja: Białystok

Re: Koło pasowe - jaki to materiał?

Postautor: grzesiek309 » 22 sie 2013, o 22:01

Nie wiem czy znajdziesz w 100% całe. Bardzo łatwo się cholerstwo kruszy.
Z ciekawości sprawdzę jutro stan swojego paska. Przejechałem już prawie 2kkm na na wyszczerbionym kółku i nowym pasku. W 1.6 miałem wyszczerbione i zrobiłem ponad 5kkm, a pasek był jak nowy :)
p.s.Wszystkie 1.6 i 1.9 bez klimy miały takie same kółka :wink:
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!

Awatar użytkownika
bzium
expert lew
expert lew
Posty: 1701
Rejestracja: 29 mar 2006, o 18:49
Model 309: GTI16
Silnik: XU9J4(D6C)
Lokalizacja: Zielona Góra/lubuskie

Re: Koło pasowe - jaki to materiał?

Postautor: bzium » 23 sie 2013, o 01:28

Ja do mojego zamówiłem z wzmacnianego aluminium. Oryginał jest nie do dostania ;p
309 1.9D 86r - moja pierwsza bestia ;) - sprzedany
-------------------------------
:309: :gtiv16: D6C 158KM :) Obrazek

Volvo v40 T4 B4204T5 200KM/300Nm :D Obrazek

Awatar użytkownika
Maku_krak
super lew
super lew
Posty: 539
Rejestracja: 6 lip 2007, o 09:14
Model 309: GTi
Silnik: XU9
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Koło pasowe - jaki to materiał?

Postautor: Maku_krak » 23 sie 2013, o 08:44

Bzium,
zamowiles zamiennik jakis czy ktos ci po prostu zrobil na zamowienie? Material to raczej staliwo, zaraz sie bede dowiadywal u siebie na Dziale utrzymania ruchu, czy beda w stanie napawac, bo z przetoczeniem nie ma zadnego klopotu. Jak sie nie uda, to zaokragle krawedzie I przynajmniej na potzeby zlozenia rozrzadu go uzyje. W Manualu Haynes'a wyczytalem, ze przy zmianie paska na nowy, nalezy rozgrzac silnik po zlozeniu I napieciu paska, nastepnie ostudzic I jeszcze raz luzowac napinacz I napinac przy polozeniu tloka w 1-szym cylindrze w GMP. Podchodziliscie tak samo do wymiany rozrzadu czy tylko napinanie, przekrecenie dwa razy walem, sprawdzenie znakow (tzn otworow) I fajrant?
Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train coming your way

Awatar użytkownika
bzium
expert lew
expert lew
Posty: 1701
Rejestracja: 29 mar 2006, o 18:49
Model 309: GTI16
Silnik: XU9J4(D6C)
Lokalizacja: Zielona Góra/lubuskie

Re: Koło pasowe - jaki to materiał?

Postautor: bzium » 23 sie 2013, o 22:20

Zamówiłem zrobienie nowego koła ale całkowicie aluminiowego.
309 1.9D 86r - moja pierwsza bestia ;) - sprzedany
-------------------------------
:309: :gtiv16: D6C 158KM :) Obrazek

Volvo v40 T4 B4204T5 200KM/300Nm :D Obrazek