Temperatura silnika

Tutaj postujemy o mechanice w naszych 309

Moderatorzy: zmac, grzesiek309

Awatar użytkownika
Kamil93
lwiątko
lwiątko
Posty: 79
Rejestracja: 2 gru 2013, o 22:33
Model 309: Topline
Silnik: TU3M
Lokalizacja: Świnoujście/ Stargard Szczeciński

Temperatura silnika

Postautor: Kamil93 » 16 sty 2014, o 22:14

Witam. Otóż mam problem ze swoją 309. Przy normalnej jeździe po mieście, kilkunasto kilometrowych przejazdach temperatura silnika jest ok, to znaczy wskazówka temp. trochę poniżej 90 st. Problem zaczyna się gdy wyjeżdżam w trasę i jadę sobie np. ekspresówką ze stałą prędkością 120-130 km/h i silnik trzyma wysokie obroty. Wskazówka dochodzi do 90 st. i zapala się kontrolka STOP. Gdy zatrzymałem się i zgasiłem silnik żeby zobaczyć czy dzieje się coś pod maską, okazało się, że pomimo tego STOPU i temp. 90 st. wentylator nie pracuje. Płyn chłodniczy wymieniałem niedawno, układ odpowietrzyłem. Wymieniłem również termo-włącznik wentylatora bo poprzedni właściciel miał wentylator uruchamiany podgrzewaniem szyb. Termostat na pewno jest sprawny, wykluczam również uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Co do wentylatora to wydaje mi się, że raz chodzi a raz nie, pierwszy bieg załącza się prawidłowo, a drugi nie zawsze adekwatnie do wskazań temperatury. Wydawać by się mogło, że właśnie w mieście powinien się bardziej grzać, a nie w trasie, przy tych styczniowych temperaturach. Pomijając chyba nie do końca sprawny wentylator, wydaje mi się, że winowajcą może być pompa wody, która przy wysokich obr. silnika (jadąc 120-130 km/h) nie daje rady. No chyba, że mam problem z czujnikami temperatury, które przekłamują wskazania. No i dziwi mnie też, że kontrolka STOP włącza się już przy 90st. Prosiłbym was o jakieś porady, sugestie.

Awatar użytkownika
waldas309zfci
Lew
Lew
Posty: 168
Rejestracja: 17 kwie 2013, o 11:13
Model 309: graffic
Silnik: 1.1

Re: Temperatura silnika

Postautor: waldas309zfci » 16 sty 2014, o 23:44

zatarta pompa wody , zapchany lub zapowietrzony układ (są trzy odpowietrzniki) lub osłona na chłodnice i słaba cyrkulacja powietrza ;)
możesz to sprawdzić oczywiście ostatnia opcja tylko na własną proźbę

Awatar użytkownika
grzesiek309
expert lew
expert lew
Posty: 1654
Rejestracja: 4 lip 2006, o 22:24
Model 309: nie mam 309
Silnik: -
Lokalizacja: Białystok

Re: Temperatura silnika

Postautor: grzesiek309 » 17 sty 2014, o 15:58

Wentylator na pierwszy bieg powinien się włączyć w okolicach 98 st., a drugi przy około 105st.
Skoro zapaliła się STOP przy 90st, to albo padnięty jest czujnik/wskaźnik i rzeczywista tempo. jest wyższa, albo coś nawet niezwiązanego z układem chłodzenia powoduje zapalenie się kontrolki
Sprawdź czy chłodnica oddaje ciepło całą powierzchnią.
Jeśli nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd, radzę go profilaktycznie wymienić. Na allegro znajdziesz nową oryginalną pompę za ok 60zł, rolka to ok. 50-60zł, a pasek 30-40. Za około 150zł będziesz miał komplet.
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!

Awatar użytkownika
Kamil93
lwiątko
lwiątko
Posty: 79
Rejestracja: 2 gru 2013, o 22:33
Model 309: Topline
Silnik: TU3M
Lokalizacja: Świnoujście/ Stargard Szczeciński

Re: Temperatura silnika

Postautor: Kamil93 » 17 sty 2014, o 16:19

Dzisiaj przejechałem się po mieście wskazówka była pod 90 st. i chłodnica była cała równomiernie nagrzana, nawet na samym dole. Na razie nie mam okazji go porządnie nagrzać i dokładnie się przyjrzeć bo szkoda mi paliwa żeby robić to na postoju ;) Co do rozrządu to już mam od dawna taki zamiar zrobić komplet ale na razie niestety brak funduszy :kwasny:

-- 27 kwi 2014, o 07:54 --

Co prawda problem z przegrzewaniem dawno minął, ale może komuś przyda się ten temat. Rozwiązaniem okazała się wymiana termostatu pomimo, ze chlodnica się nagrzewala. Interesującym faktem było to, że wąż u dołu chłodnicy prawie nigdy nie miał temperatury choćby trochę zbliżonej do temperatury chłodnicy. Po wymianie to się zmieniło.